Kortfilmsbloggen – Med passion för film

Kortfilm – liten men naggande god

Kortfilmen är en genre som i vissa avseenden är en lite marginaliserad genre. Inte tillräckligt bra manus för en långfilm, men mer konstnärligt och experimentellt än ett avsnitt av en tv-serie… Betraktad utifrån de parametrarna låter det inget vidare. Nu ska vi på Kortfilmsbloggen ta tag i problemet: vad är egentligen en kortfilm och vilka bra kortfilmer finns det egentligen där ute?

Det existerar ingen formell regel för när en kortfilm klassas som en kortfilm, men under 40 minuter är gränsdragningen som Academy of Motion Pictures Arts and Sciences drar. Svenska Filminstitutet menar dock att gränsen går vid 72 minuter. Kortfilmens närvaro på bioduken har varierat under årens lopp. I filmens ungdom var kortfilmen lika populär som dess längre syster, och biobesökaren kunde på en och samma biljett njuta en potpurri av tecknat, journalfilm och en stumfilm. Allt eftersom filmindustrin och dess teknik och budget utvecklades blev filmerna längre, och på 1960-talet hade kortfilmen förpassats till ett medium för studenter, independet filmskapare och specialfilmer. Långfilmen var nu det givna valet för den större publiken och biobesökarna.

I Sverige produceras varje år ett antal kortfilmer, och det finns flera kortfilmsfestivaler för den hugade. Uppsala Internationella kortfilmsfestival har funnits sedan 1982, och visar varje år mer än 300 filmer från hela världen. Sveriges kortfilmsfestival etabladeras på 1950-talet, och visar b.la. filmer som är kortare än en minut.

Kortfilmer att se, njuta och lära sig älska

  • Roy Andersson, filmvärldens egen Lars Norén och Hugo Rask i en och samma ljuva förpackning, har sedan 2000 skapat de två första delarna av sin ”levandetrilogi”, som rönt stora framgångar hos både publiken och kritikerna. Långfilmsregissören har dock också ägnat sig åt reklamfilm. Den som tar en titt i arkiven (eller på youtube) kan konstatera att bildspråket, tematiken och den uppgivet absurdistiska stämningen kan skönjas i hans många kort- och reklamfilmer.
  • Den andalusiska hunden måste ändå räknas bland kortfilmernas crème de la crème. Den surrealistiska mardrömmen skapades av Luis Bunuel och Salvador Dali, och associerar fritt kring tider, platser och bloddrypande kroppsstympningar.
  • Kalle Anka debuterade som karaktär i en kortfilm redan 1934, och har sedan dess gjort många bejublade rullar. Om de funkar på julafton, årets mesta dag av familjedrama, är de sevärda året om.